Gmina Gromadka
Oficjalna strona Gromadki
O Gminie
Gmina Gromadka jest położona w północno-wschodniej części powiatu bolesławieckiego na obszarze regionu makroregionu Niziny Śląsko-Łużyckiej.
czwartek, 21, listopad 2024

Developed in conjunction with Ext-Joom.com

Urząd Gminy Gromadka
ul. gen. Wł. Sikorskiego 9
59-706 Gromadka
tel. 75 73 82 452, 75 73 82 453
tel. 75 73 82 417, 75 73 82 302
fax 75 73 82 472
e-mail: gmina@gromadka.pl
Godziny pracy:   Pon: 8.00-16.00
Wto-Pią: 7.00-15.00
Konto bankowe: BS Chojnów
08864400000019800020000020
Konto do wpłat za gospodarowanie odpadami:
41864400000264458320000210
Konto do wpłat za węgiel:
35864400000019800020000310

Gminne Przedszkole Nr 2 w Modle
Projekt Czyste Powietrze - więcej informacji
Masz szambo lub przydomową oczyszczalnię - wypełnij ankiet
O projekcie - Gmina Gromadka stawia na edukację przedszkolną
Budowa ścieżki rowerowej w gminie Gromadka
Całodobowy nr do ZWKiO 721 520 005
Bliska przestrzeń
Link do projektu Dolnośląski Delfinek
GEOPORTAL Gminy Gromadka
Budowa Systemu Informacji Przestrzennej
Transmisja obrad sesji
Punkt Informacyjny - Fundusze Europejskie
LGR Obyczaje Imprezy Tradycje - Prezentacja
LGR Stowarzyszenie Lokalna Grupa Rybacka

Budowa ścieżki rowerowej w gminie Gromadka

projekt, logotypy

Informacja o wykonanym badaniu natężenia ruchu rowerowego w miejscowości Gromadka w 2024r.

Logotyp Ścieżka rowerowa
„Budowa ścieżki rowerowej w gminie Gromadka”


Badanie wykonano:

    • na potrzeby realizacji zadania pn. „Budowa ścieżki rowerowej w gminie Gromadka”,
    • w okresie jednego pełnego tygodnia w lipcu 2024r. oraz jednego pełnego tygodnia we wrześniu 2024r.,
    • godziny przeprowadzonego badania: 9.00 – 17.00,
    • miejscem badania była obserwacja w jednym miejscu, w miejscowości Gromadka, ul. 11 Listopada (przy budynku banku i przy stadionie), w miejscu tym w przyszłości przebiegać będzie ścieżka rowerowa,
    • zastosowano indywidualne ankiety wypełniane dla każdego rowerzysty (rower różnego typu/przeznaczenia) lub osoby innej niż pieszy, potencjalnie mogącej poruszać się po przyszłej ścieżce rowerowej przy pomocy urządzenia np. rolki, deskorolki, hulajnogi, nartorolek i UTO (Urządzeń Transportu Osobistego różnego typu),
    • z obserwacji osoby Ankietera i wg indywidualnej oceny.

Łączne dane wynikające z liczenia rowerzystów dają poglądowy obraz ruchu rowerowego w miejscowości Gromadka. Okres przyjęty do przeprowadzenia badania to sezon letni, sprzyjający aktywności, w tym aktywności rowerowej. Przyjęto dwa odrębne tygodnie, po siedem kolejnych dni, w godzinach między 9.00 a 17.00. Obserwatorem – Ankieterem była ta sama osoba, co eliminuje różnice w postrzeganiu i ocenie rowerzystów. Obserwacji podlegały takie parametry jak: ilość rowerzystów, ze wskazaniem rowerzysty rozpoznawanej jako kobieta bądź jako mężczyzna, typ rowerzysty np. korzystający z roweru w funkcji rekreacyjno-turystycznej, treningu rowerowego lekkiego, średniego, kolarskiego oraz rozumiany jako rowerzysta miejscowy (zakupy, praca, itp.). W badaniu oznaczano kierunek jazdy w stronę wsi Modła lub w stronę wsi Borówki, rowerzyści indywidualni bądź grupy i ich liczebność oraz czy jest to rodzaj wycieczki rodzinnej, z dziećmi lub bez, czy też jest to wycieczka przyjaciół, bądź trening grupowy. Badano czy rowerzyści z dziećmi korzystają z fotelików dla dziecka małego czy z przyczepki, obserwowano czy rowerzyści są wyposażeni w sakwy, które mogą sugerować, że jest to rowerzysta – turysta długodystansowy. Odnotowaniu podlegał również typ roweru jakim osoby poruszają się, np. sportowy, miejski, elektryczny, trójkołowy. W obserwacji nie pominięto osób poruszających się za pomocą: innych urządzeń transportu osobistego, rolek, deskorolek, hulajnogi (bez znaczenia czy elektryczna czy tradycyjna) nartorolki, które dopuszczone są do ruchu na ścieżce rowerowej z wyłączeniem pieszych. Badanie pozwoliło również na ocenę ilości rowerzystów w danej porze dnia.


Wyniki


Łączna liczba rowerzystów z dwóch tygodni wykonanego badania: 1609 osób, w tym 709 kobiet i 900 mężczyzn. Składa się na to badanie z lipca: 397 kobiet i 494 mężczyzn (łącznie 891 osób) oraz września: 312 kobiet i 406 mężczyzn (łącznie 718 osób).


W wyniku badania dla oznaczenia celu jazdy rowerowej, zanotowano:

        • cel turystyczno – rekreacyjny: 599 osób; w tym 298 osób w lipcu i 301 osób we wrześniu;
        • cel sportowy – trening lekki: 109 osób; w tym 59 osób w lipcu i 50 osób we wrześniu;
        • cel sportowy – trening średni: 59 osób; w tym 38 osób w lipcu i 21 osób we wrześniu;
        • cel sportowy – trening intensywny, kolarski: 44 osoby, w tym 25 osób w lipcu i 19 osób we wrześniu;
        • cel zakupy, praca, itp. (rowerzysta miejscowy): 612 osób; w tym 315 osób w lipcu i 297 osób we wrześniu;
        • pozostałe osoby poruszające się na innych urządzeniach transportu osobistego, łącznie: 186 osób.

Porównując miesiące lipiec i wrzesień 2024r. dostrzega się, że liczebność rowerzystów jest zbliżona, z niewielkim spadkiem ilości rowerzystów we wrześniu. Można wysnuć wniosek, że okres wakacyjny w niewielkim stopniu sprzyja podejmowaniu decyzji do poruszania się rowerem.


Ruch rowerowy w rozkładzie dni tygodnia ogółem (bez wyróżniania płci oraz rodzajów rowerzystów) wygląda następująco:


w niedziele: 217 tj.: 121 osób w lipcu; 96 osób we wrześniu;
w poniedziałki: 221 tj.: 120 osób w lipcu; 101 osób we wrześniu;
we wtorki: 204 tj.: 116 osób w lipcu; 88 osób we wrześniu;
w środy: 282 tj.: 148 osób w lipcu; 134 osoby we wrześniu;
w czwartki: 244 tj.: 145 osób w lipcu; 99 osób we wrześniu;
w piątki: 229 tj.: 131 osób w lipcu; 98 osób we wrześniu;
w soboty: 212 tj.: 110 osób w lipcu; 102 osoby we wrześniu;

Ruch rowerowy w środy i w czwartki jest najintensywniejszy (282 i 244 osoby), pozostałe dni tygodnia są liczebnie podobne (217, 221, 229, 212 osób), najmniej rowerzystów ogółem liczy się we wtorki (204 osoby). Liczbę tę zaniża szczególnie wrześniowy wtorek.

Oznaczenie kierunku jazdy tj. w stronę miejscowości Modła lub w stronę miejscowości Borówki, daje zbliżone do siebie wartości; łącznie w stronę Modłej – 687; w stronę Borówek 735 (wartość łączna tych liczb - 1422 nie dotyczy poszczególnych osób, ta wartość dotyczy jadących w danym kierunku w tym np. grup osób).


Badanie obejmowało również oznaczenie typu rowerów jakim poruszają się rowerzyści po naszym terenie. Największą grupę stanowi rower miejski, tym rodzajem roweru, w okresie badania, poruszały się 962 osoby (w lipcu 469, we wrześniu 493), kolejnym rodzajem był rower sportowy, takim poruszało się 576 osób (w lipcu 351, we wrześniu 225); korzystanie z roweru elektrycznego nie jest w skali gminy popularne, bowiem w całym okresie badawczym zanotowano tylko 9 przejazdów tym typem roweru. Rowerem trójkołowym poruszano się 7 razy. Inne typy urządzeń to: rolki – zanotowano 7 przejazdów; deskorolką 1 przejazd; hulajnogą (elektryczną lub tradycyjną) – 48 przejazdów; nartorolkami – 0 przejazdów; urządzeniem transportu osobistego – 35 przejazdów. Wszystkie tego typu urządzenia są dopuszczone do poruszania się po ścieżce rowerowej.


Poruszanie się grup rowerowych.


Najliczniej grupy rowerowe poruszały się w lipcu, było to 106 grup, w tym osoby jeżdżące parami stanowiące liczbę 70. Następnie, zliczono w lipcu grup trzyosobowych - 22 grupy, czteroosobowych zliczono 12 grup; pięcioosobowych – 2 grupy i sześcioosobowa – jedna grupa. Natomiast, w okresie września zliczono tylko 10 grup; w tym 7 grup po trzy osoby; jedna grupa po 4 osoby; jedna grupa po 5 osób; jedna grupa po 6 osób i jedna grupa po 9 osób.


Przewożenie dzieci w foteliku nie jest zbyt popularne, w lipcu zanotowano 14 osób z dzieckiem w foteliku, a we wrześniu 4 osoby. Nie zanotowano przewożenia dziecka w przyczepce rowerowej. Rowerzyści z sakwami, którzy na podstawie wyglądu z wysokim prawdopodobieństwem mogli być uznani za turystów długodystansowych, zanotowano w lipcu 7 osób, we wrześniu 16 osób.


Przedział wiekowy zaobserwowany podczas badania wskazuje na znaczną aktywność korzystania z roweru, wśród osób w wieku od 50 roku życia w tym dość liczną grupą są osoby 60 – 70 lat. Najniżej aktywną rowerowo grupę stanowią osoby w przybliżonym wieku 20 – 30 lat. Rozpisując, z obserwacji według wieku, łącznie w dwóch tygodniach badawczych, aktywność rowerzystów przedstawia się następująco:

        • wiek osób do około 7 lat wynosi 35 osób;
        • wiek osób 8 – 14 wynosi 142 osoby;
        • wiek osób 15- 20 wynosi 85 osób;
        • wiek osób 21 – 30 wynosi 49 osób;
        • wiek osób 31 - 40 wynosi 93 osoby;
        • wiek osób 41 - 50 wynosi 143 osoby;
        • wiek osób 51 - 60 wynosi 246 osób;
        • wiek osób 61 - 70 wynosi 307 osób;
        • wiek osób 71 + wynosi 241 osób.

Rozkład intensywności ruchu rowerowego wg godzin przeprowadzanego badania, łącznie dla dwóch tygodni badawczych:

        • w godzinie 9.00 – 9.59 ruch rowerowy to 236 rowerzystów, w tym w lipcu 121, we wrześniu 115;
        • w godzinie 10.00 – 10.59 ruch rowerowy to 214 rowerzystów, w tym w lipcu 118, we wrześniu 96;
        • w godzinie 11.00 –11.59 ruch rowerowy to 193 rowerzystów, w tym w lipcu 89, we wrześniu 104;
        • w godzinie 12.00 – 12.59 ruch rowerowy to 159 rowerzystów, w tym w lipcu 88, we wrześniu 71;
        • w godzinie 13.00 – 13.59 ruch rowerowy to 155 rowerzystów, w tym w lipcu 75, we wrześniu 80;
        • w godzinie 14.00 – 14.59 ruch rowerowy to 189 rowerzystów, w tym w lipcu 108, we wrześniu 81;
        • w godzinie 15.00 – 15.59 ruch rowerowy to 162 rowerzystów, w tym w lipcu 91 we wrześniu 71;
        • w godzinie 16.00 – 17.00 ruch rowerowy to 127 rowerzystów, w tym w lipcu 57 we wrześniu 70.

Wnioski: rowerem poruszamy się najchętniej rano – zliczono powyżej dwustu osób, w nastepnych godzinach ruch rowerowy oscyluje pomiędzy liczbami 155 a 193, by w godzinach późno popołudniowych, a przed wieczornych spaść do liczby 127 rowerzystów.


Opracowała: Agnieszka Król

Budowa ścieżki rowerowej w Gminie Gromadka

Ścieżka rowerowa logotyp


Gmina Gromadka uzyskała dotację z Unii Europejskiej na projekt pn. :
„Budowa ścieżki rowerowej w Gminie Gromadka”


Głównym celem projektu jest rozwój zrównoważonej turystyki rowerowej i ruchu turystycznego, poprzez zapewnienie dostępu do wysokiej jakości infrastruktury.


Cel zostanie osiągnięty poprzez realizację następujących celów szczegółowych:

  1. budowę nowego odcinka trasy rowerowej dla ruchu rowerowego w naszej gminie
  2. poprawę spójności komunikacyjnej województwa dolnośląskiego, poprzez połączenie planowanej do budowy ścieżki na terenie Gminy Gromadka z siecią kolejową oraz istniejącymi trasami rowerowymi wynikającymi z „Koncepcji sieci głównych tras rowerowych w województwie dolnośląskim – Dolnośląskiej Cyklostrady”
  3. zapewnienie komfortu i bezpieczeństwa użytkowania powstałej infrastruktury rowerowej oraz utworzenie infrastruktury towarzyszącej - Miejsca Obsługi Rowerzystów (MOR), które znajdować się będzie na trasie pomiędzy wsią Borówki a Trzebieniem. Miejsce to zlokalizowane będzie na trasie, na obszarze zalesionym. Służyć będzie rowerzystom do odpoczynku
  4. aktywizacja lokalnej społeczności i włączenie społeczne, poprzez współpracę z otoczeniem z lokalną społecznością, przedsiębiorcami, NGOs oraz przedsiębiorstwami społecznymi na różnych etapach tworzenia i realizacji projektu, a szczególnie po zakończeniu realizacji, gdy będzie się już odbywał ruch turystyczny. Projekt daje możliwości podjęcia działalności opierającej się o turystykę wykorzystując lokalny potencjał
  5. promocja roweru jako alternatywnego, przyjaznego środowisku środka transportu, dzięki zapewnieniu możliwości bezpiecznego poruszania się rowerami po wyznaczonej ścieżce

W ramach projektu założono budowę ścieżki w trasie dawnej linii kolejowej Modła – Trzebień ( w granicach administracyjnych gminy Gromadka).


Długość trasy policzona została na 12 919,08 m.


Będzie to ścieżka dwukierunkowa o szerokości 2,5 m z obustronnymi poboczami, w tym - wybudowany zostanie fragment ścieżki pieszo-rowerowej o szerokości 3,0 m z poboczami na obszarze miejscowości Gromadka. Ścieżka zostanie oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi oraz znakami turystycznymi.


Zakończenie budowy ścieżki planowane jest na II połowę roku 2025


Z efektów projektu korzystać będą mieszkańcy poruszając się rowerem bezpieczną trasą oraz turyści – rowerzyści. Oddzielenie ścieżki od ruchu samochodowego pozwala na bezpieczne pokonywanie trasy rowerzystom w różnym wieku i o różnym poziomie sprawności.


Jest to projekt spójny koncepcją budowy sieci głównych tras rowerowych w województwie dolnośląskim pod nazwą: Dolnośląska Cyklostrada. Jest to projekt komplementarny z rozwojem sieci tras kolejowych na dolnym śląsku oraz wzmacniających rozwój turystyki na obszarze całego regionu i województwa.


Efektem projektu jest wyposażenie obszaru gminy Gromadka w bezpieczną, wysokiej klasy ścieżkę rowerową, którą poruszać się będą mogli rowerzyści: mieszkańcy naszej gminy i turyści. Ponieważ powstała ścieżka łączy się z trasami rowerowymi powstającymi na dolnym śląsku efektem będzie zwiększony ruch rowerowy - turystyczny oraz daje możliwość naszym mieszkańcom bezpośredniego korzystania z tras rowerowych naszego regonu oraz całego dolnego śląska.


#FunduszeUE
#FunduszeEuropejskie


Wartość projektu: 19 219 650,17

Wysokość wkładu z Funduszy Europejskich: 15 375 720,13



plakat kwota dofinansowania

Budujemy ścieżkę rowerową

Loga FEDS - kolor.1 jpg Gmina Gromadka uzyskała dofinansowanie na realizację projektu pn. Budowa ścieżki rowerowej w gminie Gromadka, w ramach Funduszy Europejskich dla Dolnego Sląska 2021 -2027.   Wartość projektu wynosi 19 223 775,58 zł , natomiast wartość dofinansowania ze środków unijnych oraz budżetu państwa łącznie 15 375 720,13 zł. W ramach zadania powstanie ścieżka rowerowa o nawierzchni bitumicznej o szerokości jezdni 2,5 metra a w obszarze wsi Gromadka ścieżka pieszo-rowerowa o szerokości 3,0 metrów o łącznej długości 12 919,08 m. Elementem projektu jest wykonanie miejsca obsługi rowerzysty (mor) , wyniesionych skrzyżowań z drogami publicznymi, oznakowania oraz innych rozwiązań podnoszących biezpieczeństwo korzystania z infrastruktury drogowej. Ścieżka powstanie na trasie nieczynnej linii kolejowej nr 314 w realcji Modła -Trzebień. Zadanie zostanie wykonane w okresie czerwiec 2024 r -sierpień 2025 r.
 
Informacja Tomasz Matyjewicz/UG

Loga FEDS - kolor.1 jpg
 
Losowe zdjęcie.
Gmina Fair Play Certyfikat ISO 9001
Hosted by Cuprimex  Logo Cuprimex